Bakgrunn

bilde av ljøsneCAR-T celleterapien Carvykti til behandling av myelomatosepasienter fikk nei i møtet i Beslutningsforum 27.mai.
 –  Dette er en usannsynlig trist dag for pasienter som hadde håp om å få tilgang på en gjennombruddmedisin i behandling av myelomatose, sier leder i Blodkreftforeningen, Olav Ljøsne.
Les mer: Nei til CAR-T for myelomatosepasienter

Svært tøft behandlingsregime

bilde av nina skjelstadNina ble rammet av benmargskreft på tampen av 2017, hun startet med behandling i begynnelsen av 2018 og gjennomgikk sin første HMAS samme sommer. Den andre runden med HMAS gjorde hun i 2020. I dag går Nina til kontroll hver andre uke.
– Jeg har en aggressiv variant av myelomatose, som er såkalt ikke-sektorisk, det vil si at jeg ikke har m-komponent, det innebærer at man ikke kan måle sykdommen min i blodprøver, jeg har derfor tatt utallige benmargsprøver. Nå har legene gått over til PET-CT, da dette er den sikreste måten for de å kunne oppdage utvikling i sykdommen.

Lite forutsigbarhet

Nina har vært gjennom mange behandlinger og tøffe runder med bivirkninger.
– I dag er jeg i femtelinje behandling. Gjennom Compassionate use får jeg nå behandling med talquetamab
, som er et bispesifikt antistoff. Foreløpig har bivirkningene vært snille, bortsett fra at jeg mistet neglene i oppstarten. Før denne behandlingen gikk jeg på Blenrep, men det gikk hardt utover øynene mine. For meg har behandlingene jeg har gjennomgått hatt effekt i ca ett år av gangen. Dette medfører mye usikkerhet for meg, hvor lenge vil behandlingen jeg står på nå fungere, hvilke bivirkninger kan dukke opp?

Ser de ikke totalbildet?

–  Jeg har vært spent på denne beslutningen og ble veldig skuffet i dag. Vi bor i Norge, et av verdens rikeste land – og så har vi ikke råd til å hjelpe oss som bor her? Det koster mer å ha folk i dyre og lange behandlingsløp, at folk er uføre og langtidssykemeldte, enn det gjør å gi tilgang til denne behandlingen. På meg virker det som helsemyndighetene kun ser på kostnader her og nå, og ikke klarer å se fremover og totalbildet.

Støtt vårt arbeid for raskere innføring av nye medisiner og metoder

Blodkreftforeningen arbeider iherdig for at norske blodkreftpasienter skal få raskest mulig tilgang til nye medisiner og behandlingsmetoder. I denne prosessen har vi møter med legemiddelselskaper, helsemyndigheter, helseforetakene og politikere. I tillegg samarbeider vi med media og benytter oss av de kanalene vi kan for å skape oppmerksomhet rundt sakene som er viktige for våre medlemmer.

Ved å bli medlem i Blodkreftforeningen støtter du vårt arbeid for raskere tilgang til nye medisiner og behandlinger. Bli medlem nå!
Meld deg inn