Ikke innført

Teklistamab (Tecvayli) var oppe til vurdering til behandling av voksne med residiverende og refraktær myelomatose, som har fått minst tre tidligere behandlinger, inkludert et immunmodulerende middel, en proteasomhemmer og et anti-CD38- antistoff, og har vist sykdomsprogresjon under siste behandling. På nytt er pris lagt til grunn for avslaget, Beslutningsforum skriver at Det er ønskelig å ta metoden i bruk på denne indikasjonen, men leverandøren har valgt en pris som er altfor høy i forhold til dokumentert klinisk nytte.

olav ljøsne- Som mange ganger tidligere baserer avslaget seg på pris. For pasientene er dette fortvilende. Dette er en bra og virksom medisin, som vi har ventet lenge på.  Vi trenger mest mulig å velge mellom, og dette er en av de behandlingene det er knyttet mye håp til!  Avslaget viser hvor vanskelig det er å være i debatt om medisin når vi ikke får vite hva pris eller prisnivået er. På vegne av pasientene driver vi på men en slags skyggeboksing, når legemiddelselskapene og helsemyndighetene står sammen om å holde pris hemmelig. Dette avslaget på behandling med bispesifikke antistoffer er med på å sette Norge ytterligere bak i tid når det kommer til nye behandlinger, og bidrar til den pågående todelingen av helsesystemet. Summert opp er dette et demonstrativt bevis på at systemet med beslutninger ikke fungere, ikke minst med så lite åpenhet rundt prosessen, sier Olav Ljøsne, leder i Blodkreftforeningen.

Fredrik Schjesvold, leder av Oslo myelomasenter.Bør revurderes med mer realistisk behandlingsfrekvens

- Det var som forventet at det ble avslag med den behandlingsfrekvensen som er lagt til grunn. Men i praksis kommer vi til å bruke en lavere behandlingsfrekvens, og forvente minst tilsvarende effekt, så jeg håper de vil kunne gjøre en revurdering med en mer realistisk behandlingsfrekvens. En innføring vil bety veldig mye. Dette er en kjempegod behandling for pasienter som i praksis ikke har andre alternativer. Gjennomsnittlig progresjonsfri overlevelse i studier er cirka 1 år, mye bedre enn noe vi har sett før fra medikamenter som er godkjent i Norge, sier Fredrik Schjesvold, leder av Oslo myelomatosesenter.

AML-medisin godkjent

bjørn tore gjertsenMedisinen Vyxeos liposomal (cytarabin/daunorubicin) ble besluttet innført til behandling av voksne med nylig diagnostisert, terapirelatert akutt myelogen leukemi (t-AML) eller AML med myelodysplasirelaterte forandringer (AML-MRC).
– Dette er et medikament som vi ser er tatt i bruk i variert grad rundt i verden. Men, data viser at det kan være et veldig effektivt medikament, som kan bidra til lang overlevelse etter transplantasjon, og som antakelig vil hjelpe oss å optimalisere behandlingen for pasienter som har fått cellegift tidligere.  Alt i alt gir innføringen av dette medikamentet oss enda etter verktøy, noe som er viktig for å kunne persontilpasse behandlingen for pasientene.

Mer info