Rebecca Weng (26 år) og Linas Hauge (28 år) dedikerer både turen og innsamlingsaksjonen til Blodkreftforeningen. En sterk medvirkende årsak til at innsamlingen fra denne turen går til blodkreftrammede er at Rebecca selv har kronisk myelogen leukemi (KML). Med seg på turen har de sine to firbeinte turkompiser, Leia og Lasse.

– Med denne turen ønsker vi å bidra til mer åpenhet om kreft. Vi deler våre turerfaringer underveis, snakker om kreft og oppfordrer folk til å donere noen kroner til innsamlingen vår, forteller Linas, initiativtakeren til Turforliv.

Turforliv

Gjennom Linas sin forening Turforliv har han siden oppstarten i 2018 samlet inn over 500 000 kroner til støtte for kreftsaken. Han har gjennomført seks innsamlingsaksjoner og tilbakelagt over 2 000 kilometer til fots. For Linas startet det hele da tanten hans brått døde av kreft i 2018.

– Det gikk veldig inn på meg. Jeg følte meg så hjelpeløs og hadde vanskelig for å bearbeide alle vonde tanker. Jeg kjente at jeg måtte gjøre noe for å berge meg selv og min egen psykiske helse, samtidig som jeg ønsket å gjøre noe godt for andre. Jeg bestemte meg dermed for å kombinere noe jeg liker, nemlig å gå på tur, med å samle inn penger til kreftsaken.

Den første turen gikk gjennom alle kommunene i Troms fylke, Linas brukte 52 dager og samlet inn over 220 000 kroner til Kreftforeningen.

Fire nasjonalparker

Sommerens tur tar utgangspunkt i Den Norske Turistforening sin MASSIV-rute, som går gjennom Breheimen, Jotunheimen, Skarvheimen og Hardangervidda. Men fordi Linas og Rebecca reiser med offentlig transport så har de vært nødt til å justere ruten.

– Å gå på tur skal være et lavterskeltilbud, som alle kan ta del i. Å bruke offentlig transport for å komme oss ut på tur er derfor viktig. På denne turen begrenser det oss noe, da det ikke er tillatt å reise med hund hele veien, forklarer Linas.

Ruta er derfor flyttet litt nordover, slik at de går gjennom Breheimen, Reinheimen,  Jotunheimen, fjellområdet Skarveheimen og Hallingskarvet, totalt blir det fire nasjonalparker. På de tre ukene de beregner å bruke på turen kommer de til å tilbakelegge omtrent 30 mil, de må bestige 15 000 høydemeter, og regner med å gå mellom 15 – 20 kilometer per dag.

Gode forberedelser

Linas samboer og turpartner, Rebecca, har aldri før vært på en tur av denne lengden, gode forberedelser har derfor vært viktig for henne.

– I høst var jeg på en langtur alene med Leia og Lasse, det var en viktig erfaring for meg, hvor jeg kjente på mestring gjennom å gå alene og i mitt eget tempo. I vinter var jeg med og gikk Hardangervidda på langs på ski. Jeg kjente på ekstra spenning i forhold til det å være på tur som den eneste som ikke er frisk. Selv om jeg hadde trent i forkant så var jeg bekymret for om jeg ville klare å holde følge med de andre. Men det var bare jeg som gikk med hund, og Leia var en god støtte for meg. Hun trakk meg opp bakkene og sørget for at jeg holdt mer enn godt nok følge med alle andre, men jeg ser at jeg hadde slitt uten hennes hjelp, forteller Rebecca.

Et annet spenningsmoment på turen i vinter var beinmargsprøven Rebecca hadde tatt uken før avreise. For å være sikker på å unngå komplikasjoner var hun nøye med å sjekke at det ikke oppsto infeksjoner underveis.

Ble syk som 22-åring

Rebecca var 22 år da hun ble diagnostisert med KML. Hun er i dag med i en studie hvor hun på nåværende tidspunkt har gått av medisinene. Det er først det siste året hun har åpnet opp om kreftdiagnosen og kjent på hvor viktig det er å komme i kontakt med andre i samme situasjon.  At hun skulle møte en mann med et sterkt engasjement for kreftsaken var helt tilfeldig, selv om det kan virke forutbestemt.

– Sammen ønsker vi å gjøre det mindre farlig å snakke om kreft.  Kreft skal ikke være tabubelagt. Vi ønsker å skape oppmerksomhet rundt arbeidet som gjøres og tilbudene som finnes i pasientorganisasjoner, som Blodkreftforeningen, slik at flere pasienter og pårørende skal få vite at det er hjelp å få og et felleskap der ute som man kan finne støtte i, sier Linas.

Én fot foran den andre

Linas og Rebecca er klar over at sommerens tur blir tøff og vil by på utfordringer, men de vet at de skal klare å gjennomføre sammen.

– Det er viktig å kjenne på at man klarer å gjøre en slik tur sammen, selv om det kommer til å bli tungt. Men når alt kommer til alt så er det eneste vi trenger å gjøre er å sette den ene foten foran den andre. Vi skal ikke gjøre noe annet, sier Linas.

De skal overnatte i telt og håper på godt fiske underveis. Men med utstyr og mat så vil sekkene de går med veie opp mot 25 kg, minus hundemat – den bærer Lasse og Leia selv i kløver.

– I midten av juli legger vi av gårde og gleder oss veldig. Av erfaring fra tidligere turer så vet jeg at dette kommer til en udelt positiv opplevelse: vi kommer til å få mange gode tilbakemeldinger og støtte, og vi kommer oss ut og ser landet samtidig som vi samler inn penger og skaper oppmerksomhet rundt kreftsaken!

Tekst: Rannveig Øksne

Følg Rebekka og Linas sin tur

Blodkreftforeningen vil gjennom sommeren dele statusoppdateringer fra Turforliv på både Facebooksiden og nettsiden til foreningen. Innsamlingsaksjonen finner du på Blodkreftforeningens Facebookside: https://www.facebook.com/donate/1830614337276403/

Turen kan også følges på www.turforliv.no og på Facebooksiden til Turforliv: www.facebook.com/turforliv. Linas og Rebecca deler liveoppdateringer og videoer underveis.