Det er veldig vanskelig å svare presist på disse spørsmålene fordi dette vil variere mye fra person til person, med hvilken type cellegift du har fått, i hvilken dose, tid fra cellegiftbehandlingen og så videre. Det er derfor vi ikke kan gi deg noe presist svar på dine spørsmål. Etter to år må vi regne med at huden ikke er så sårbar som kort tid etter behandlingen. Det er en generell regel for alle å bruke solkrem, men du skal ikke bekymre deg dersom du har glemt dette en gang imellom. Det er også slik at huden trenger soleksponering for å lage D-vitamin så full skjerming mot sollys hele tiden blir ikke riktig. Solkrem når det er overskyet og i den mørke årstiden tilrådes ikke.

Du bør unngå å bli solbrent. Dette betyr slitasje på huden som blir mer synlig i eldre alder. Det øker også risikoen for melanom.