KLL og lymfocytt-verdier
Jeg har akkurat fått diagnose på kronisk lymfatisk leukemi (KLL). Lymfocytter har gått opp fra 3,5 til 5,0 i løpet av fjoråret - kan dette stabilisere seg eller må jeg forvente at det stiger? Er det medisiner som kan holde dette i sjakk, slik at man kan unngå cellegiftkur? Er det noe jeg kan gjøre med trening og kosthold som kan reversere stigningen?
Verdiene av lymfocytter er lave, bare så vidt over normalområdet. Hvis du ikke har andre funn, er dette et veldig tidlig stadium av sykdommen som ikke behandles, men følges med kontroller. En slik tilstand kan holde seg på samme nivå i årevis eller antallet lymfocytter kan stige langsomt. Økende celletall har faktisk ikke heller så stor betydning. Det legges større vekt på andre ting som utvikling av anemi, store lymfeknuter og allmennsymptomer. KLL er en av de snilleste kreftsykdommene, og i tillegg er det kommet flere veldig gode medisiner slik at utsikten ved denne sykdommen er god. Det er ingen spesielle ting du kan gjøre for å påvirke forløpet av sykdommen bortsett fra generelle helseregler som gjelder for alle.