Vestfold, Buskerud og Telemark

Velkommen som medlem i Blodkreftforeningen Vestfold, Buskerud og Telemark!

Inger Elisabeth Altun, Lokallagsleder
Telefon: 913 12 455

Olav Ljøsne, likepersonkontakt
Telefon: 976 76 353

Vera Henden, Styremedlem
Telefon: 481 66 664

Diana Baccerini, Styremedlem
Telefon: 932 07 914

Julemøte i lokallaget 2018

«Menn sliter mer med ensomhet enn kvinner» – Berger Hareide, som tidligere ledet samlivssenteret ved Modum Bad, snakket om kreft og nære relasjoner på årets julemøte i  Buskerud, Vestfold  og Telemark lokallag, 27. november.
Hareide tok for seg parforhold, foreldre/barn og relasjoner til gode venner, og gikk så langt at han påpekte at det er bedre med gode nærrelasjoner og nettverk enn daglig bruk av tredemølla. Pårørende er viktige  for å følge opp diagnoser og behandling sammen. To er bedre enn én i en behandlingssammenheng. Kreftdiagnoser kan bety forandring i bosted, jobb og generelt en dramatisk endring i livet med mindre overskudd.
Med venner som nærrelasjoner kan man ha noen å be om hjelp fra. Det er ofte behov, og venner vil gjerne hjelpe, samtidig som de ikke vil trenge seg på. Viktig både for pårørende og venner at de skal ha sitt eget liv og dekke egne behov. Alle holder på med en maraton og ikke en 100 meters spurt,  så det er viktig å disponere krefter og engasjement.  Også viktig å balansere  og gi rom for den syke, men ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet. De som har diagnose må selv også styre unna de og det som påvirker negativt. Da må relasjonene forstå at det ikke er noe imot deg, men viktig for pasienten nettopp da.
Kvelden ble avsluttet med en flott julemiddag og samtaler rundt temaene som Hareide hadde tatt opp i løpet av et engasjerende foredrag og diskusjon.

Sommerfest Buskerud, Vestfold og Telemark lokallag 2018

I sommer arrangerte  lokallaget i Telemark, Buskerud og Vestfold, i samarbeid med Lymfekreftforeningen i Vestfold, båttur til den gamle militærbasen Bolærne i den vakre skjærgården utenfor Tønsberg, ytterst i Oslofjorden.

Bolærne har en lang historie og spesielt som endel av forsvaret, noe også tyskerne utnyttet under okkupasjonen blant annet som fangeleir. Bolærne er et viktig friluftsområde etter at Nøtterøy kommune overtok en del av området i 2004.

De omtrent 40 deltakerne fra våre to organisasjoner fikk en flott dag med båt gjennom skjærgården, personlig guiding og introduksjon til området av ett av medlemmene i Blodkreftforeningen, som har vært stasjonert på øyene i flere år.

Rekefest, spaserturer og studier av dette spennende området ble dagen for de fornøyde deltakerne. Det førte også medlemmene som strever med mange identiske utfordringer sammen med positive opplevelser på en fin og minnerik dag i øyriket.

Vestfold, Buskerud og Telemark har registrert seg på Grasrotandelen og det virker!
Bruk organisasjonsnr. 916 483 082