Landskonferanse

Landskonferansen 2018

I år møtes vi i vakre Ålesund, og vi har lagt opp til et spennende og variert program for helgen.

Dato for arrangementet 11.05 - 13.05.2018

Sted for arrangementet Scandic Hotell Parken, Ålesund

Det å bli kjent med hverandre og utveksle erfaringer er en viktig del av denne helgen vi skal ha sammen, i tillegg til å nyte god mat, hyggelige omgivelser og sist men ikke minst faglig påfyll. Vi ser frem til å møte deg på Landskonferansen i mai.

Informasjon om noen av helgens foredragsholdere:

Professor Anders Sundan, Institutt for klinisk og molekylær medisin, NTNU.

Anders Sundan

Sundan er professor i cellebiologi ved Det Medisinske Fakultet, NTNU. Han er opprinnelig sivilingeniør og har en doktorgrad i cellebiologi fra Universitetet i Oslo. Siden 1990 har Sundan arbeidet i Trondheim, først med grunnleggende mekanismer for aktivering av immunforsvaret, og seinere med grunnleggende mekanismer ved myelomatose. I perioden 2012-2015 ledet Sundan «KG Jebsen Senter for Myelomforskning» ved NTNU og St.Olavs Hospital.

I foredraget vil Sundan snakke om hvordan vi tenker oss at myelomatose utvikles og hvordan behandling ved myelomatose virker på kreftcellene.

Cand.paed. Berger J. Hareide

Berger J. Hareide

Hareide er utdannet cand.paed. med pedagogisk psykologi som spesialitet. Han har arbeidet i PP-tjenesten og høgskolesystemet, samt vært leder av Samlivssenteret på Modum Bad, og avdelingsdirektør og seniorrådgiver i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, med nasjonalt ansvar for familierådgivning. Han har gjennom 15 år, sammen med Kjersti T. Rogne, holdt ukeskurs på Montebellosenteret for par hvor den ene har kreft.
I sitt foredrag vil han se nærmere på hva som skjer i våre nære relasjoner når helse og liv endres radikalt for den ene. Hva gjør det med oss? Hvordan kan vi bedre støtte hverandre?

Professor Per Ole Iversen, avd. for ernæringsvitenskap, Univ. i Oslo; overlege ved avd. for blodsykdommer, OUS

I sitt foredrag vil Iversen fortelle litt generelt om ernæring til kreftsyke, og mer detaljert vedrørende ernæring til pasienter med blodkreft. Han vil også fortelle om en studie han har gjennomført på stamcelletransplanterte pasienter.

Program for Landskonferansen 2018 Ålesund

Mestringserfaringer

Som i fjor vil vi i år også legge opp til grupper for mestringserfaringer. Hensikten med disse gruppene er å legge til rette for at du kan møte noen i tilsvarende situasjon som det du selv er i og at dere kan dele erfaringer og refleksjoner med hverandre i en mindre gruppe.
Velg den gruppen du ønsker å delta på. Du kan kun være med på én gruppe, men det er selvfølgelig mulig å velge å ikke delta også. Det er lagt opp til egne grupper for pårørende. Vi gjør oppmerksom på at noen grupper kan bli slått sammen/deles for å oppnå hensiktsmessig gruppestørrelse. Informasjon om gruppeinndeling bekjentgjøres på konferansen.

Trimtur på Aksla

På toppen av Ålesunds Byfjell Aksla kan du nyte en utrolig vakker utsikt utover skjærgård, bysentrum og Sunnmørsalpene. Spasér eller jogg (!) opp de 418 trappene fra Byparken. På toppen ligger Fjellstua, som har uterestaurant, kafeteria og utkiksplattform.

Vi legger opp til to forskjellige opplegg på Aksla.
1. Spasértur på egenhånd eller i gruppe.
Alternativ 1. Gratis
2. Trimtur med instruktør. Det vil bli trappeløp, apparatøvelser innover på fjellet og turen går ned i en av byens gamle bydeler og videre utover mot Parken.
Alternativ 2. 100,-

Antrekk etter vær, aktivitetsnivå og vind!

Guidet byvandring

Se de vakre jugendbygningene i Ålesund på nært hold og hør lærerike historier fra en av byens lokale guider på en unik spasertur gjennom Ålesunds særegne gater
Turen går blant annet gjennom den særegne Gågata, over det pittoreske Brosundet, og forbi Aalesunds Museum.

125,- kroner per pers. Begrenset antall deltakere.

Besøk i Atlanterhavsparken

Atlanterhavsparken er et av Nord Europa største og mest unike saltvannsakvarier og et utstillingsvindu for livet langs Norskekysten og Atlanterhavet. Akvariet er en arkitektonisk perle, plassert midt i den spektakulære naturen på Tueneset, 3 km fra Ålesund bysentrum.
Med utsikt rett mot storhavet, de rike fiskefeltene og de dype norske fjordene, kan man her observere, oppleve og lære om livet i havet, slik naturen er.

Program i parken:
14.00: mating av Oterne i Oterøya
14.30: Mating av Pingvinene.
15.00: Mating av Selene.

200,- kroner per pers., inkludert inngang og buss tur/retur hotellet.
Varighet 1 time 45 min.

For alle aktivitetene: det tas forbehold om tilstrekkelig antall påmeldte.

Egen aktivitet

Alternativt kan man slappe av, nyte hotellets fasiliteter eller gå en tur på egenhånd.

Slik kommer du deg dit

Fly til Ålesund lufthavn Vigra. Deretter flybuss til Ålesund sentrum. Scandic Hotell parken ligger i Storgata 16 i sentrum, 700 meter fra busstoppet.
Egen bil. Parkeringsplass på toppen av Lihauggata til venstre – mellom hotellet og barnehagen. Pris kr 250,- pr døgn betales i automat.
Parkeringsgarasje finner du i hotellet underetasje, med inngang i Einarvikgata. Pris kr 250,- pr døgn betales i automat. Les mer på hotellets nettside: http://parkenhotel.no/no/om-oss/

Deltakere må selv betale for reise til og fra Ålesund.

Les mer om Scandic Hotell Parken på hotellets hjemmeside: http://parkenhotel.no/no/

Viktig informasjon:

Blodkreftforeningens landskonferanse har begrensede antall plasser, førstemann til mølla gjelder.
Egenandelen er kr. 1000,- og konferansen gjelder kun for våre medlemmer. Egenandel for ønsket aktivitet kommer i tillegg.
I skjemaet under melder du deg, og din eventuelle ledsager på, her velger du også ønsket aktivitet og gruppe for mestringserfaringer.
Påmeldingsfristen er 1.mars 2018.
Ta kontakt med sekretariatet i Blodkreftforeningen dersom du har spørsmål om landskonferansen: [email protected]