Gi blod i julegave

VG skriver at blodbankene er bekymret for små lagre av blod i julen. Den bekymringen deler Blodkreftforeningen, og oppfordringen fra leder Olav Ljøsne er klar: -­ Bli blodgiver og gi blod. Det er den beste julegaven du kan gi.

Publisert 20. desember 2022

Blod er viktig medisin for blodkreftpasienter, som er den største brukergruppen av blod i Norge.

Olav Ljøsne, leder i Blodkreftforeningen

–  Det er viktig at folk stiller opp og gir blod. For mange blodkreftbehandlinger er regelmessige blodoverføringer avgjørende. Naturligvis er tilstrekkelige lagre med blod viktig ved større ulykker og kompliserte operasjoner også, men den største, jevne brukergruppen av blod er blodkreftpasienter. Derfor er det viktig at blodbankene har tilstrekkelig med blod liggende på sine lagre slik at man har trygghet for både de som trenger regelmessig behandling og de som trenger det akutt, sier Olav Ljøsne.
Samtidig oppfordrer han yngre blodgivere til å registrere seg som mulig benmargsdonorer.
– Det er viktig for de som kan trenge en benmargstransplantasjon. Du kan hjelpe mange om du gir blod som julegave i år, oppfordrer han.

Saken om blodbankenes bekymring i VG kan du lese her: Blodbanken bekymret for juleferien: − Veldig sårbart

En halv liter blod kan redde fem liv!

Lær mer om hvordan du blir blodgiver.

For å kunne bli benmargsgiver må man først være blodgiver og mellom 18 og 40 år. Når flere er villige til å gi stamceller øker også sjansene for å finne en egnet donor og dermed redde noens liv!
Les mer om donasjon av benmarg.